Tanulásban akadályozottak pedagógiája és értelmileg akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógusként várom szeretettel kiemelt figyelmet, különleges bánásmódot igénylő, sajátos nevelési igényű tanulóimat is.
Sajátos nevelési igény
A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről a sajátos nevelési igény fogalmát az alábbiak szerint határozza meg:
“Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi (látási, hallási), értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd.”
Egyéni gyógypedagógiai fejlesztő foglalkozásokra várom a
- tanulási zavarokkal (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) diagnosztizált,
- tanulásban akadályozott,
- enyhe, középsúlyos, súlyos és igen súlyos fokú értelmi akadályozottsággal (intellekutális képességzavarral) élő
- és/vagy autista gyermekeket és fiatalokat.
Az egyéni vagy kiscsoportos foglalkozásokon mindenkire egyénileg figyelve, saját képességeiket figyelembe véve tartok fejlesztő foglalkozást, segítem, támogatom a tanulási folyamatot.
Célom, hogy megmutassam, hogy szeretettel, az erősségek előtérbe helyezésével és hangsúlyozásával, türelemmel, maximális odafigyeléssel milyen szép eredményeket érhetünk el akár az értelmi, akár az érzelmi jellemzőket tekintve.
Tanulási zavarok
A tanulási zavar a tanulás egy-egy részterületén (olvasás, írás, számolás) megfigyelhető alcsonyabb teljesítményt jelent.
„Speciális tanulási nehézségekről vagy összefoglaló névvel tanulási zavarokról olyankor beszélünk, amikor az átlagos vagy éppen átlag feletti intelligenciájú gyerek az optimális iskolai vagy nevelési körülményektől függetlenül a tanulás egy vagy több területén jelentős elmaradást mutat. A nehézségek jelentkezhetnek az olvasás, az írás és a számolás, ill. a kitartás, az impulzivitás vagy a szervezőkészség területén.” (Séra és Bernáth, 2004; 267. o.)
Egyéb területeken elmaradás nem mutatkozik, nem értelmi és nem érzékszervi fogyatékosság. Tünetei már korán megmutatkoznak, de diagnosztizálása leginkább iskolás korban történik.
Diszlexia
A diszlexia az olvasás zavara. Hátterében a nyelvi feldolgozórendszer működési zavara áll ép vagy átlag feletti intellektus mellett. Tünetek az alábbi területeken mutatkoznak meg:
- Olvasás, írás: lassú olvasási tempó, összeolvasás nehezítettsége, betűtévesztések, betűkihagyások vagy toldások, szövegértési nehézségek, írás, helyesírás nehezítettsége
- Beszéd: megkésett beszédfejlődés, hangok torzítása, hiányos szókincs, stb.
- Egyéb területek: téri tájékozódás zavara, iránytévesztések, kialkulatlan lateralitás (oldaliság), nehézség az idegen nyelv elsajátításában
- Magatartás: figyelemzavar, fáradékonyság
Sajátos nevelési igény (SNI) kategória, BNO F81 Az iskolai teljesítmény specifikus fejlődési rendellenessége kategória alatt:
BNO F 81.0 Meghatározott olvasási zavar (dyslexia)
Diszgráfia
A diszgráfia az írás, helyesírás zavara. A diszgráfiának két formáját különböztetik meg, a tartalmi és az alaki diszgráfiát. A kettő együttes megjelenése is jellemző.
- A tartalmi a helyesírás zavara: elfogadható külalak mellett nagyon gyenge helyesírás.
- Az alaki az írás motoros kivitelezésének zavara: rendezetlen az íráskép, a betűk kuszák, egyenetlen az íráskép, nem tudja tartani a vonalközt.
Sajátos nevelési igény (SNI) kategória, BNO F81 Az iskolai teljesítmény specifikus fejlődési rendellenessége kategória alatt:
BNO F81.1- Az írás zavara (dysgraphia)
Diszkalkulia
A diszkalkulia számolási zavar.
Tünetei (https://dyscalculine.com):
- Nehéz elképzelnie a gyermeknek fejben (mentálisan) a számsort, így hibás a számok sorrendisége
- Számjegyekkel és nem a mennyiségekkel gondolkodik
- A helyértékek megértésében feltűnően sokáig sikertelen
- Nehézségei vannak az ujjak globális használatában
- Hosszú évekig az ujjain egyesével számolva végez műveleteket
- Különösen nehezen boldogul a kivonással, osztással
- A számok bontásait, bontott képét nem képes felismerni
- Hibás stratégiák jelennek meg a számításokban, különösen többlépéses számolásos feladatok esetén
- Feltűnő szorongás a matematikától, vagy negatív attitűdök matematikai feladatok végzésekor
- Lassúság még a nagyon egyszerű feladatok esetében is.
Sajátos nevelési igény (SNI) kategória, BNO F81 Az iskolai teljesítmény specifikus fejlődési rendellenessége kategória alatt:
BNO F81.2 – Az aritmetikai készségek zavara (dyscalculia)
Értelmi akadályozottság / intellektuális képességzavar
Lániyné (2009) meghatározása szerint azon személyek tartoznak e csoportba, akik az intellektuális funkcionálás, valamint az adaptív magatartás akadályozottságát mutatják. Jelenleg használt súlyosság szerinti klasszifikáció:
- enyhe (75–50 közötti IQ)
- mérsékelt (55–35 közötti IQ)
- súlyos (40–20 közötti IQ)
- igen súlyos (25 alatti IQ)
Sajátos nevelési igény (SNI) kategória,
- BNO F70 enyhe értelmi fogyatékosság
- BNO F71 mérsékelten súlyos értelmi fogyatékosság
- BNO F72 súlyos értelmi fogyatékosság
- BNO F73 igen súlyos értelmi fogyatékosság
- BNO F78 máshová nem osztályozott mentális retardáció
- BNO F79 mentális retardáció, k.m.n
Autizmus
Az autizmus vagy autizmus spektrum zavar nem betegség, hanem idegrendszeri fejlődési zavar, egy életen át ható állapot.
Jellemző:
- tartós deficit a szociális kommunikációban és szociális interakciókban
- szűk körű ismétlődő mintázatok a viselkedésben, érdeklődésben, aktivitásban
A szakirodalom a kölcsönös szociális interakciók és kommunikáció, valamint a rugalmas viselkedés-szervezés és gondolkodás területén fellépő eltérő működést autisztikus diádként említi.
Nehézség vagy akár súlyos zavar is felléphet az alábbi területeken (a teljesség igénye nélkül):
- Társas kapcsolatok: nehezen teremtenek kapcsolatot, kortárskapcsolatok hiánya
- Kommunikáció: a beszéd elmaradása, hiánya, a nyelv szó szerinti értelmezése, nonverbális kommunikációs jelek nem megfelelő értelmezése, egyoldalú kommunikáció, nem figyel a válaszra, nem érti a viccet
- Játék: szokatlan, sztereotip, repetitív megnyilvánulások, a játékok nem rendeltetés szerű használata (pl. kisautók szín vagy nagyság szerint történő sorba rendezése), nem játszik más gyerekkel
- Gondolkodás, viselkedés-szervezés: rugalmatlanság, állandósághoz való túlzott ragaszkodás
- Érzékelés, észlelés: magas fájdalomküszöb, zajokkal, szagokkal, illatokkal szemben fokozott intolerancia (alul- vagy túlérzékelés)
- Mozgás: repkedés, lábujjhegyen járás
- A változásokat nem tolerálja.
Sajátos nevelési igény (SNI) kategória, BNO F84 – Pervazív fejlődési zavarok kategória alatt:
F84.0 Gyermekkori autizmus (autismus infantilis)
F84.1 Atípusos autizmus
(F84.2 Rett-szindróma)
F84.3 Egyéb gyermekkori dezintegratív zavar
F84.4 Mentális retardációval és sztereotip mozgászavarral társuló túlzott aktivitás
F84.5 Asperger szindróma
F84.8 Egyéb pervazív (átható) fejlődési zavar
F84.9 Nem meghatározott pervazív (átható) fejlődési zavar
A fejlesztő foglalkozásokon a gyermek/fiatal erősségeit alapul véve dolgozunk együtt annak érdekében, hogy ezen területeket még tovább erősítsük, illetve a megkésett területeket fejlesszük.
Azon súlyos és igen súlyos fokú intellektuális képességzavarral élő gyermekek gyógypedagógiai fejlesztését, akik mozgatása, szállítása a Család számára nem megoldható, saját otthonukban egyéni megbeszélés alapján vállalom.
Magamról
Verba Andrea vagyok, angoltanár, valamint tanulásban akadályozottak és értelmileg akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógus. A gyógypedagógiát sokan a „sajátos nevelési igény/SNI”, „tanulási és/vagy értelmi akadályozottság” fogalmával azonosítják. Én pedagógusként-gyógypedagógusként minden gyermeket nagy szeretettel várok függetlenül attól, hogy „hivatalosan, papíron” sajátos nevelési igényű-e vagy sem.