
Óvodában maradás iránti kérelem
Fontos határidő: január 18.
A 2022. augusztus 31-ig napjáig 6. életévüket betöltő gyermekek szüleinek a 2022/2023. tanév vonatkozásában 2022. január 18-ig van lehetőségük arra, hogy az Oktatási Hivatalhoz kérelmet nyújtsanak be, ha ők vagy a gyermekkel foglalkozó pedagógusok, szakemberek úgy ítélik meg, hogy a gyermek még nem iskolaérett. A korábbi gyakorlattól eltérően a jelenlegi törvényi rendelkezések – Nkt. 45. § (2) – értelmében „A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, tankötelessé válik.”
A határidő jogvesztő, azaz a határidő után a hatályos jogszabályok értelmében semmilyen módon nem kérelmezhető, hogy a gyermek később kezdje meg tankötelességének teljesítését.
Az én megítélésem szerint ez egyáltalán nem szolgálja sem a gyermek, sem a szülő érdekét. Eddig egy jól működő, a szülő-óvoda-fejlesztő szakemberek, orvosok, pszichológusok közötti kölcsönös kommunikáción alapuló rendszer szerint történt a beiskolázás, és még így is kerültek olyan gyermekek az iskolába, akik arra nem voltak még teljesen felkészülve.
Az iskolaérettség egy komplex fejlettségi szintet jelent. Attól, hogy a gyermek esetleg ismeri a betűket, elszámol húszig és vissza, le tudja írni a nevét, esetleg felismeri a betűket vagy olvas is már valamilyen szinten, még egyáltalán nem biztos, hogy készen áll a mai magyar iskolarendszer által a gyermek elé támasztott kihívásokra, követelményekre. A gyermeknek nemcsak kognitív szempontból, értelmileg, hanem fizikálisan, érzelmileg, pszichésen és szociálisan is készen kell állnia arra, hogy naponta több órán át a figyelmét fókuszálni tudja, hogy megértse, mit is akarnak tőle valójában, hogy legyen kitartása, megfelelő feladatértése, kialakuljon feladattudata, megfelelő legyen a beszédértése, a figyelmét tartósan egy dologra tudja összpontosítani, alkalmazkodni tudjon nagyon összetett elvárásokhoz és szigorú szabályokhoz, és folytathatnám hosszan a sort tovább.
Mikor nincs szükség kérelem beadására 6. életév betöltése esetén?
Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint:
„Abban az esetben a jogszabályok alapján nincs szükség arra, hogy a szülő vagy a gyám kérelmezze a tankötelezettség halasztását az Oktatási Hivatalnál, ha az illetékes pedagógiai szakszolgálat szakértői bizottsága a sajátos nevelési igény, illetve a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség megállapításával összefüggésben, a kérelem benyújtására nyitva álló határidő lejárta előtt (azaz január 18. napjáig) kiállított szakvéleménye tartalmazza azt a javaslatot, hogy a gyermek maradjon további egy nevelési évig óvodai nevelésben.”
Tehát, ha a gyermek rendelkezik érvényes szakértői bizottsági véleménnyel, melyben javasolják a további óvodai nevelést, akkor a szülőnek nem kell külön kérvényt benyújtania az Oktatási Hivatalhoz. A szülőnek ilyen esetben ezt a véleményt kell az óvodában bemutatni, és az óvoda rögzíti, dokumentálja majd ezt a megfelelő módon.
A kérelem benyújtásának módja
Ha azonban a gyermek nem rendelkezik szakértői bizottsági véleménnyel, de a szülő és/vagy a gyermekkel foglalkozó szakemberek mégis úgy ítélik meg, hogy szükséges még egy év óvodai nevelés, akkor a szülő a fent említett kérelmet január 18. napjáig nyújthatja be az Oktatási Hivatalhoz. A Hivatal ezzel kapcsolatos hivatalos tájékoztatóját ezen a linken találják:
https://www.oktatas.hu/kozneveles/tankotelezettseg/tankotelezettseg_halasztasa
A kéreleműrlap elérhetősége Ügyfélkapuval
A szülőknek a kéreleműrlapot kell kitölteniük, ehhez linket az Oktatási Hivatal honlapján találnak:
A kéreleműrlap elérhetősége Ügyfélkapu nélkül
Amennyiben nem rendelkeznek Ügyfélkapuval, a kérelem postai úton is benyújtható (e-mailen azonban NEM!). Az ehhez szükséges dokumentum elérhető ezen az oldalon:
https://ohtan.oh.gov.hu/Kerelem
Az Ügyfélkapuval nem rendelkező kérelmező kérelmét szabadon is megfogalmazhatja, nem feltétlen szükséges a formanyomtatványt kitölteni. Ebben az esetben az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint a kérelemnek tartalmaznia kell:
- a gyermek azonosító adatai: név, születési hely és idő, anyja lánykori neve, oktatási azonosító, lakcím, tartózkodási hely (ha eltér a lakcímtől)
- a kérelmező szülő / gyám vagy gyámhivatal adatai: név, levelezési cím, e-mail cím, telefonszám
- a gyermek jelenlegi jogviszonya: óvoda neve, OM azonosítója, címe
- indokolás: A gyermek milyen egyéni adottsága, sajátos helyzete indokolja, hogy egy évvel később kezdje meg tankötelezettségének teljesítését?
- a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozata arról, hogy a kérelmet a szülői felügyeletet gyakorló másik szülő egyetértésével nyújtja be vagy nem szerezhető be a másik szülő aláírása vagy nyilatkozat arról, hogy a szülői felügyeleti jogot csak a kérelmező gyakorolja
- a kérelmező beleegyező nyilatkozata arról, hogy amennyiben a kérelem elbírálásához szakértői bizottság kirendelése szükséges, az Oktatási Hivatal a kérelmező és a gyermek kérelemben megadott adatait a szakértői bizottság számára továbbítja, továbbá hogy amennyiben a kirendelt szakértői bizottság vizsgálata alapján a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről szóló 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet (a továbbiakban: Rendelet) szerinti szakértői vélemény kibocsátása, vagy a kirendeléstől független további vizsgálat is szükséges, a szakértői bizottság a Rendelet 17. § (7) bekezdése szerint jár el
- dátum, aláírás
Nyilatkozatok
A kérelmezőnek összefoglalva tehát az alábbi nyilatkozat kell mellékelnie (ezeket az elektronikus űrlap tartalmazza, de azoknak is mellékelni kell ezeket, akik szabadon megfogalmazott kérelmet nyújtanak be):
- Az adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat megismerte és elfogadja.
- A tankötelezettség megkezdésének halasztására vonatkozó tájékoztatót megismerte.
- A kérelemben megadott adatok a valóságnak megfelelnek.
- Tudomásul veszi, hogy amennyiben a kérelem elbírálásához szakértői bizottság kirendelése szükséges, az Oktatási Hivatal a kérelmező és a gyermek kérelemben megadott adatait a szakértői bizottság számára továbbítja, továbbá hogy amennyiben a kirendelt szakértői bizottság vizsgálata alapján a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről szóló 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet (a továbbiakban: Rendelet) szerinti szakértői vélemény kibocsátása, vagy a kirendeléstől független további vizsgálat is szükséges, a szakértői bizottság a Rendelet 17. § (7) bekezdése szerint jár el.
- A kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozata arról, hogy a kérelmet a szülői felügyeletet gyakorló másik szülő egyetértésével nyújtja be vagy nem szerezhető be a másik szülő aláírása vagy nyilatkozat arról, hogy a szülői felügyeleti jogot csak a kérelmező gyakorolja.
A postai úton benyújtott kérelmek esetében az elektronikusan kitöltött, kinyomtatott űrlapot vagy a saját fogalmazású kérelmet mellékletekkel, nyilatkozatokkal együtt az alábbi címre kell postai úton beküldeni:
Oktatási Hivatal
Budapest
1982
Nagyon fontos, hogy e-mailen beküldött dokumentációt NEM fogadnak el!
Csatolandó dokumentumok
Fontos, hogy a fent említett nyilatkozatokon kívül a szülő minden olyan rendelkezésre álló dokumentumot csatoljon az űrlap mellé, mely kérését alátámasztja. Lehet ez szakértői vélemény, óvodapedagógus véleménye, az óvodában a gyermekkel foglalkozó fejlesztőpedagógus, logopédus véleménye, olyan szakemberek véleménye, akikhez esetlegesen magánúton jár a gyermek fejlesztésre, orvosi, védőnői, szakorvosi vélemény. Magánúton lehet iskolaérettségi vizsgálatot is kérni, erre számos lehetőség áll azok rendelkezésére, akik anyagilag ezt finanszírozni tudják. Ezeket a dokumentumokat is csatolni lehet a kérelemhez.
Döntés
- Az Oktatási Hivatal ezeket a dokumentumokat és a szülő által leírtakat figyelembe véve hozza meg döntését várhatóan 8 napon belül.
- Amennyiben szakértő kirendelésére, egyéb dokumentumok, adatok beszerzésére van szükség a döntés meghozatalához, a Hivatal a kérelem beérkezését követően 50 napon belül (postai kapcsolattartás esetén postai úton, ügyfélkapus kapcsolattartás esetén a kérelmező ügyfélkapus tárhelyére elektronikus úton) megküldi a döntést.
A tanító nénik vállára ez a rendszer még nagyobb felelősséget tesz, hiszen várhatóan nagyon sok olyan kisgyermek kezdi majd meg tanulmányait szeptemberben, akinek még bőven az óvodában lenne a helye. Ez már ebben a tanévben is bebizonyosodott sajnos. Az óvoda és iskola közötti átmenet a jelenlegi oktatási rendszerben legtöbb esetben nem valósul meg, nem tud megvalósulni. Ezt a távolságot iskola-előkészítő foglalkozások keretei között lehet mérsékelni, és a gyermeket az iskolai kihívásokra felkészíteni. Megoszlanak a vélemények, hogy a gyermeket tudatosan készíteni „kell”-e az iskolára. Az én véleményem szerint igen, kell, mert az iskola nem tudja biztosítani azt, hogy az óvodás gyermek iskolássá válhasson. Egyszerűen a szoros és nagy mennyiségű tananyag nem hagy elég időt erre.
A sajátos nevelési igényű tanuló száma folyamatosan emelkedik mind az óvodákban, mind az iskolákban, ezt a KSH is igazolják. Az elmúlt évben azonban ez az emelkedés az eddigi mértékűnél még jelentősebb volt (https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/alt-iskola2021/index.html#asajtosnevelsiignytanulkszmasarnyatovbbemelkedett).
Különösen magas a tanulási nehézségekkel, zavarokkal küzdők száma.
Ennek oka egyrészről, a járványhelyzet és az ennek „köszönhető” sok problémával és hiányossággal bevezetett távoktatási forma, illetve a sok helyen jellemző szakemberhiány. Az óvodákban az iskolára való felkészítés a legjobb szándék és segítőkészség mellett sem volt maradéktalanul kivitelezhető. Több helyen az egyéni fejlesztések, logopédiai foglalkozások nem tudtak és tudnak az elvárható szinten megvalósulni. A Szülők az intézményekbe nem mehettek/mehetnek be, a pedagógusokkal személyesen alig találkoznak, információt nem vagy alig kapnak.
A másik lehetséges ok pedig a Köznevelési Törvény előbbiekben említett módosítása, mely kötelező jelleggel előírja a 6 éves korban történő iskolakezdést, mely ellen számos szakember, szülő is felemelte a szavát, ennek ellenére módosítás még nem történt. A témával kapcsolatban Gyarmathy Éva klinikai szakpszichológus véleményét az alábbi cikkben olvashatják:
Szegeden folyamatosan indítok 3*8 órás egyéni iskola-előkészítő foglalkozásokat nagycsoportos óvodások számára jellemzően a kora délutáni (ebéd utáni) vagy reggeli (óvoda előtti) órákban. Ezeken a foglalkozásokon nem írni és olvasni tanulunk, hanem azokra a képességekre fókuszálunk, melyek majd alapját képezik a sikeres iskolai tanulásnak. Szeretettel várom a leendő iskolás gyermekeket foglalkozásaimon!
További információk, elérhetőség:
Related Posts
GyógyPEDAGÓGUS, GYÓGYpedagógus vagy GYÓGYPEDAGÓGUS?
A gyógypedagógus tanít vagy gyógyít? Sokszor felteszik nekem a kérdést a...
Fontos határidő: január 15.!
A 2021. augusztus 31. napjáig 6. életévüket betöltő gyermekek szüleinek...
„Rossz” (?) gyerekek az óvodában, iskolában
Mindannyian hallottunk már óvodában, iskolában „rosszalkodó” gyermekekről....
Bankivatyúk és százrétű gyomor, lemezvastagság és a körív sugara… Tényleg szükség van minderre 11 évesen…?
Korábban írtam már arról, hogy mit gondolok a gyermekek 6 éves korban...