GyógyPEDAGÓGUS, GYÓGYpedagógus vagy GYÓGYPEDAGÓGUS?
A gyógypedagógus tanít vagy gyógyít?
Sokszor felteszik nekem a kérdést a munkámmal, hivatásommal kapcsolatban, hogy én vajon beteg gyermekekkel/fiatalokkal/felnőttekkel foglalkozom-e mint GYÓGYpedagógus. A válaszom, természetesen, NEM! Hozzám nem betegek járnak, hiszen nem vagyok orvos. Én gyermekekkel, fiatalokkal dolgozom együtt, EMBEREKKEL foglalkozom, akik megtisztelnek bizalmukkal! A hangsúly az „együtt”-ön van, hiszen
Amikor egyvalaki tanít, akkor ketten tanulnak.
– ahogy Robert Heinlein,
amerikai író is hangsúlyozza. Elsősorban tehát pedagógusnak tartom magam. Tanítok, segítek, fejlesztek, oktatok és nevelek, teszem mindezt a gyermek/fiatal/felnőtt egyéni képességeinek, erősségeinek, gyengeségeinek feltérképezése után egyénileg történő differenciálással, odafigyeléssel, tisztelettel, szeretettel és empátiával, büszkén és odaadással GYÓGYPEDAGÓGUSKÉNT! Miközben tanítok, rengeteget tanulok is a tanítványaimtól, ami külön értéket képvisel számomra! A munkám során rendkívül fontos a szülők, nevelők, a család bevonása a közös munkába, hiszen csak együttműködve, egymást meghallgatva, tisztelve érhetünk el eredményt.
A gyógypedagógusok foglalkozása, a ’különleges nevelés’, a gyógyító nevelés is alkotás; az ő szakmájukra – akár az enyémre is – inkább illik a szó: hivatás. Ez azt jelenti: nem elég a szaktudás, tán a tehetség sem, kell ide emberség is, jó jellem.
– Illyés Gyula
Angol-orosz nyelvszakos diplomám után első gyermekem születését követően fordultam a gyógypedagógia felé, 16 évvel ezelőtt. Kisfiam egy problémamentes terhességet követően a 38. gesztációs héten sürgősségi sectio útján, 4/7-es APGAR értékkel gyakorlatilag félig holtan jött a világra 1800 gr születési súllyal. Semmilyen megnyugtató választ arra vonatkozóan, hogy mi történhetett, illetve hosszabb távon mindennek milyen következménye lehet, nem kaptam. Annak érdekében, hogy minél többet megtudjak a lehetséges hosszabb távú következményekről, szakirodalmak után kutatva egyre mélyebb ismeretekre tettem szert az értelmi és tanulási akadályozottság témakörében azért, hogy szükség esetén a későbbiek során minél felkészültebb legyek, ha gyermekem speciális segítségre szorul. Végül úgy döntöttem, otthon megszerzett tudásomat magasabb szintre emelem.
A gyógypedagógia, a gyógyító nevelés tudománya révén tanulmányaim során egy olyan különleges szemléletet kaptam a „hagyományos” pedagógusi képesítésem mellé, mely által a személyiséget más szemszögből, sokkal érzékenyebben, holisztikusan, azaz teljességében, egységében szemlélem, hiszen a bennünket körülvevő világban is minden mindennel összefügg. A tantárgyi tudás is nagyon fontos, de azt gondolom, nem lehet külön-külön „csak” tantárgyakat tanítani és lexikai tudást adni. Ugyanilyen jelentőséggel bír az is, hogyan érzi magát a gyermek a bőrében, mi bántja, mi szerez örömet számára, mi történt vele az óvodában/iskolában, minek örül és minek nem, mivel érhetünk el sikereket, mi az, amivel motiválható. Így tehát pedagógusként ÉS gyógypedagógusként várom szeretettel a normál, azaz neurotipikus fejlődésmenetű és a különleges bánásmódot igénylő, sajátos nevelési igényű gyermekeket is, akiknek legjobb tudásom szerint igyekszem megadni mindazt és pontosan azt, amire szükségük van.
Related Posts
Iskolaérettség kritériumai és az ezt megalapozó részképességek 3.: Finommotorika és grafomotorika
Miért fontos? Az iskolaérettséget megalapozó képességeket bemutató...
Fontos határidő: január 15.!
A 2021. augusztus 31. napjáig 6. életévüket betöltő gyermekek szüleinek...
Árnyékpedagógus…, de ki is ő valójában?
Az árnyékpedagógus klasszikus értelemben az integrációban tanuló sajátos...
Óvodában maradás iránti kérelem
Fontos határidő: január 18. A 2022. augusztus 31-ig napjáig 6. életévüket...