Fontos határidő: január 15.!
A 2021. augusztus 31. napjáig 6. életévüket betöltő gyermekek szüleinek január 15-ig van lehetőségük arra, hogy az Oktatási Hivatalhoz kérelmet nyújtsanak be, ha ők vagy a gyermekkel foglalkozó pedagógusok, szakemberek úgy ítélik meg, hogy a gyermek még nem iskolaérett. A korábbi gyakorlattól eltérően a jelenlegi törvényi rendelkezések – Nkt. 45. § (2) – értelmében „A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, tankötelessé válik.”
Az én személyes megítélésem szerint ez egyáltalán nem szolgálja sem a gyermek, sem a szülő érdekét. Eddig egy jól működő, a szülő-óvoda-fejlesztő szakemberek, orvosok, pszichológusok közötti kölcsönös kommunikáción alapuló rendszer szerint történt a beiskolázás, és még így is kerültek olyan gyermekek az iskolába, akik arra nem voltak még teljesen felkészülve. 2020-tól a szülőknek nincs lehetőségük iskolaérettségi vizsgálatot kérni közvetlenül a pedagógiai szakszolgálattól, mint régebben.
Az iskolaérettség egy komplex fejlettségi szintet jelent. Attól, hogy a gyermek elszámol tízig vagy húszig és vissza, le tudja írni a nevét, esetleg felismeri a betűket vagy olvas is már valamilyen szinten, még egyáltalán nem biztos, hogy készen áll a mai magyar iskolarendszer által a gyermek elé támasztott kihívásokra, követelményekre. A gyermeknek nemcsak kognitív szempontból, értelmileg, hanem fizikálisan, érzelmileg, pszichésen és szociálisan is készen kell állnia arra, hogy naponta több órán át a figyelmét fókuszálni tudja, hogy megértse, mit is akarnak tőle valójában, hogy legyen kitartása, megfelelő feladatértése, kialakuljon feladattudata, megfelelő legyen a beszédértése, kifejezőkészsége, a figyelmét tartósan egy dologra tudja összpontosítani, alkalmazkodni tudjon nagyon összetett elvárásokhoz és szigorú szabályokhoz, és folytathatnám hosszan a sort tovább.
Mikor nincs szükség kérelem beadására 6. életév betöltése esetén?
Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint:
„Abban az esetben a jogszabályok alapján nincs szükség arra, hogy a szülő vagy a gyám kérelmezze a tankötelezettség halasztását az Oktatási Hivatalnál, ha az illetékes pedagógiai szakszolgálat szakértői bizottsága a sajátos nevelési igény, illetve a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség megállapításával összefüggésben, a kérelem benyújtására nyitva álló határidő lejárta előtt (azaz január 15. napjáig) kiállított szakvéleménye tartalmazza azt a javaslatot, hogy a gyermek maradjon további egy nevelési évig óvodai nevelésben.”
Tehát, ha a gyermek rendelkezik érvényes szakértői bizottsági véleménnyel, melyben javasolják a további óvodai nevelést, akkor a szülőnek nem kell külön kérvényt benyújtania az Oktatási Hivatalhoz. A szülőnek ilyen esetben ezt a véleményt kell az óvodában bemutatni, és az óvoda rögzíti, dokumentálja majd ezt a megfelelő módon.
A kérelem benyújtásának módja
Ha azonban a gyermek nem rendelkezik szakértői bizottsági véleménnyel, de a szülő és/vagy a gyermekkel foglalkozó szakemberek mégis úgy ítélik meg, hogy szükséges még egy év óvodai nevelés, akkor a szülő a fent említett kérelmet január 15. napjáig nyújthatja be az Oktatási Hivatalhoz. A Hivatal ezzel kapcsolatos hivatalos tájékoztatóját ezen a linken találják:
https://www.oktatas.hu/kozneveles/tankotelezettseg/tankotelezettseg_halasztasa
A kéreleműrlap elérhetősége Ügyfélkapuval és anélkül
A szülőknek a kéreleműrlapot kell kitölteniük, ezt az Oktatási Hivatal honlapján találják ezen a linken:
Ide lépve látjuk, hogy az Ügyfélkapuval rendelkezőknek lehetőségük van online formában kitölteni a nyomtatványt.
Lehetőség van Ügyfélkapu regisztráció nélkül is papír alapon beadni a kérelmet:
https://ohtan.oh.gov.hu/Kerelem
linkről érhető el a dokumentum itt:
https://ohtan.oh.gov.hu/Kerelem/Halasztas
A postai úton benyújtott kérelmek esetében az elektronikusan kitöltött űrlapot ki kell nyomtatni, a szülőnek/gyámnak aláírni, majd az alábbi címre beküldeni:
Oktatási Hivatal
Budapest
1982
Csatolandó dokumentumok
Fontos, hogy a szülő minden olyan rendelkezésre álló dokumentumot csatoljon az űrlap mellé, mely kérését alátámasztja. Lehet ez szakértői vélemény, óvodapedagógus véleménye, az óvodában a gyermekkel foglalkozó fejlesztőpedagógus, logopédus véleménye, olyan szakemberek véleménye, akikhez esetlegesen magánúton jár a gyermek fejlesztésre, orvosi, védőnői, szakorvosi vélemény. Magánúton lehet iskolaérettségi vizsgálatot is kérni, erre számos lehetőség áll azok rendelkezésére, akik anyagilag ezt finanszírozni tudják. Ezeket a dokumentumokat is csatolni lehet a kérelemhez.
Az Oktatási Hivatal ezeket a dokumentumokat és a szülő által leírtakat figyelembe véve hozza meg döntését várhatóan 8 napon belül. Amennyiben az Oktatási Hivatal elutasítja a szülői kérelmet, a döntés ellen csak bírósági úton lehet fellebbezni.
Ha azonban az Oktatási Hivatal nem tud döntést hozni, akkor szakszolgálati vizsgálatot rendel el, ezt hívják „függő hatályú döntésnek”. Ez azt jelenti, hogy a gyermek számára az Oktatási Hivatal megkeresése után a szakszolgálat kijelöl egy vizsgálati időpontot, amiről majd értesíti a szülőt. Ez általában 1-2 héten belül megtörténik. A végső döntést ebben az esetben is a Hivatal hozza meg, de a szakszolgálat véleményének figyelembe vételével. Ilyen esetekben a végső döntés nyilván később születik majd meg.
Fontos!
Ha szülőként Önök úgy döntenek, hogy beadják a kérelmet, mindenképp mérlegeljék, hogy ha azt az Oktatási Hivatal elfogadja, akkor később már nem lehet ezen módosítani, a gyermeknek mindenképp még egy évet az óvodában kell maradnia.
Iskola-előkészítő foglalkozások Szegeden
A tanító nénik vállára ez az új rendszer még nagyobb felelősséget tesz, hiszen várhatóan sok olyan valóban KISgyermek kezdi majd meg tanulmányait szeptemberben, akinek még bőven az óvodában lenne a helye. Az óvoda és iskola közötti átmenet a jelenlegi oktatási rendszerben nem valósul meg, nem tud megvalósulni. Ezt a távolságot iskola-előkészítő foglalkozások keretei között lehet mérsékelni, és a gyermeket az iskolai kihívásokra felkészíteni. Megoszlanak a vélemények, hogy a gyermeket tudatosan készíteni „kell”-e az iskolára. Az én véleményem szerint igen, kell, mert az iskola nem tudja biztosítani azt, hogy az óvodás gyermek iskolássá válhasson. Egyszerűen a szoros és nagy mennyiségű tananyag nem hagy elég időt és lehetőséget erre.
Related Posts
„Rossz” (?) gyerekek az óvodában, iskolában
Mindannyian hallottunk már óvodában, iskolában „rosszalkodó” gyermekekről....
Iskolaérettség kritériumai és az ezt megalapozó részképességek 3.: Finommotorika és grafomotorika
Miért fontos? Az iskolaérettséget megalapozó képességeket bemutató...
Óvodában maradás iránti kérelem
Fontos határidő: január 18. A 2022. augusztus 31-ig napjáig 6. életévüket...
Iskolaérettség kritériumai és az ezt megalapozó részképességek 2.: térbeli és síkbeli tájékozódás
Miért fontos? Az iskolaérettséget megalapozó képességeket bemutató sorozatom...