6 évesen iskolába…
A jelenlegi törvényi rendelkezés értelmében, annak a gyermeknek, aki az adott év augusztus 31. napjáig betölti 6. életévét, meg kell kezdenie az iskolát a tanév első napján.
Az Nkt. 45. § (2) így rendelkezik:
„(2) A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, tankötelessé válik. A tankötelezettség teljesítése a tanév első tanítási napján kezdődik. A szülő kérelmére a felmentést engedélyező szerv döntése alapján a gyermek további egy nevelési évig óvodai nevelésben vehet részt. A szülő kérelmét az iskolakezdés évében január 15-éig nyújthatja be a felmentést engedélyező szervhez. Ha az eljárásban szakértőt kell meghallgatni, akkor csak szakértői bizottság rendelhető ki, és a függő hatályú döntésben nem kell rendelkezni a kérelmezett jog gyakorlásáról. Ha a szakértői bizottság a szülői kérelem benyújtására nyitva álló határidő előtt a gyermek további egy nevelési évig óvodai nevelésben történő részvételét javasolja, a szülői kérelem benyújtására nincs szükség.”
Az „engedélyező szerv” az Oktatási Hivatal. A következő, azaz a 2021/2022. tanév vonatkozásában a kérelmeket 2021. január 1. napjától 2021. január 15. napjáig lehet majd benyújtani.
Ez azt jelenti, hogy míg eddig a gyermeket legjobban ismerő szülő és a vele foglalkozó óvodapedagógusok, óvodában dolgozó fejlesztő pedagógusok, gyógypedagógusok együtt dönthettek arról, hogy szüksége van-e a gyermeknek még egy évre az óvodában, ezután az Oktatási Hivatal fogja ezt eldönteni papírok alapján anélkül, hogy a gyermeket valójában ismerné. Ezzel pedig pont azok kompetenciáját vonják kétségbe, akik a legjobban ismerik a gyermeket! Megkérdőjelezik a szülői kompetenciát csakúgy, mint az óvodákban dolgozó szakemberek szakmai hozzáértését.
Természetesen bízunk abban, hogy a benyújtott kérelmekben felsorolt érveket valóban figyelembe veszik majd a döntéshozók a Hivatalban.
Nekem két gyermekem van, 11 és 16 évesek. Annak idején a hatályos protokollnak megfelelően felmérték őket az óvoda utolsó évében, mely felmérésen mindketten iskolaérettnek bizonyultak. A tesztek és mérőszámok alapján…
De a számok mögött rejlik egy fontos tényező, mégpedig a személyiség, az individuum, vagyis a GYEREK! A legfontosabb!
Bár a kisfiam januári, a kislányom pedig márciusi születésű, egyikük sem ment el iskolába az adott tanévben, és ezt a döntésemet a mai napig sem bánom! Azért nem, mert hiába voltak intellektuálisan felkészültek, még kicsi gyerekek voltak, akiket nem tudtam elképzelni napi 5-6 órában az iskolapadban ülni, figyelni, koncentrálni, mert személyiségükből fakadóan a játék, a játéktevékenységen keresztüli tapasztalatszerzés és tanulás náluk akkor még nagyobb hangsúlyt kapott.
Az idő engem igazolt, de természetesen nem állítom azt, hogy ez minden gyermek esetében így lenne helyes! Amikor a szülő dönt, mindent mérlegel. Senki nem ismeri a gyermeket jobban, mint ő! A teljes képhez természetesen figyelembe kell venni az óvodapedagógus(ok) véleményét is, hiszen ők egy teljesen más nézőpontból, más szemszögből értékelik a gyermeket. Mindezek alapján érezheti úgy a szülő, hogy jobb, ha elkezdik az iskolát, mert a gyermek már esetleg unatkozik az óvodában, nem tudják már megfelelően lefoglalni, a plusz eltöltött egy éve már nem jelentene fejlődést számára sem intellektuális, sem pedig érzelmi-szociális téren. Ebben az esetben természetesen indokolt az iskolakezdés!
Az én meglátásom szerint erről azonban nem papírok és írott vélemények alapján a Hivatalnak kellene döntenie, hanem ahogyan eddig is, a gyermeket legjobban ismerő szülőnek és a vele foglalkozó pedagógusnak!
A sajátos nevelési igényű gyermekek esetében pedig még inkább hangsúlyos ez a probléma!
Az iskolakezdés alapfeltétele az iskolaérettség. Ez a fogalom nyilvánvalóan sokaknak ismert, hiszen nap mint nap találkozunk vele. Valóban nagyon fontos, hogy „elég okos és ügyes-e” a gyermek, tudja-e, melyik a jobb és bal keze, helyesen fogja-e a ceruzát, meg tudja-e kötni a cipőfűzőjét…, ahogyan az is, hogy lélekben, érzelmileg készen-e áll erre az óriási kihívásra.
Related Posts
Fontos határidő: január 15.!
A 2021. augusztus 31. napjáig 6. életévüket betöltő gyermekek szüleinek...
Iskolaérettség kritériumai és az ezt megalapozó részképességek 1.
Az iskolaértettségnek számos kritériuma van, melyeknek teljesülniük kell,...
„Rossz” (?) gyerekek az óvodában, iskolában
Mindannyian hallottunk már óvodában, iskolában „rosszalkodó” gyermekekről....
Bankivatyúk és százrétű gyomor, lemezvastagság és a körív sugara… Tényleg szükség van minderre 11 évesen…?
Korábban írtam már arról, hogy mit gondolok a gyermekek 6 éves korban...