
Iskolaérettség kritériumai és az ezt megalapozó részképességek 2.: térbeli és síkbeli tájékozódás
Miért fontos?
Az iskolaérettséget megalapozó képességeket bemutató sorozatom I. részében a testtudatról írtam. Az iskolaérettség fontos kritériuma, hogy a gyermek megfelelően érzékelje maga körül a teret, saját magát el tudja helyezni a térben, ennek előfeltétele a korábbiakban már említett biztos testtudat (testkép, testfogalom, testséma) kialakulása. Ha a térérzékelés nem nyugszik biztos alapokon, az nyugtalanságot szülhet a gyermekben, mely érzés magatartási, viselkedési és tanulási problémákat vonhat maga után. A kiindulópont mindig a gyermek saját teste, ehhez képest tudja érzékelni, hogy a környezetében lévő tárgyak, dolgok, személyek önmagához viszonyítva hol helyezkednek el. A tárgyak helyzetét először önmagunkhoz, majd egymáshoz viszonyítva kezdjük el értelmezni. Azáltal, hogy saját testük határait pontosan észlelik, felismerik a tárgyak önmagukhoz és egymáshoz való viszonyát, biztonságosabban tudnak ők maguk is mozogni, létezni a térben. A térészlelés lényege a mozgás, a sebesség és az irány érzékelése. Tudnia kell saját testének és testrészeinek mozgását szabályozni a térben, érzékelnie kell más testek mozgását, azok irányát, sebességét, és ehhez tudnia kell alkalmazkodni, illetve összetett téri mozgásokat is érzékelnie kell. Fontos, hogy kialakuljon a gyermekben az őt körülvevő tér környezetsémája, amikor is a különböző csatornákon (taktilis/érintési, kinesztetikus/mozgásos, vesztibuláris/egyensúlyi, vizuális/látási) keresztül a gyermek az információkat környezetéből összegyűjti, és ezek az információk végül a mozgás, a cselekvések és érzékelés segítségével tovább finomodva egy egységbe integrálódnak. Mint arról már korábban is többször szóltam, nagyon fontos a megfelelő mennyiségű mozgás a kezdetektől fogva, mert ez minden tanulás alapja. A gyerekek sajnos egyre kevesebbet mozognak, a mozgásszegény életmód nem ad lehetőséget a közvetlen tapasztalatszerzésre, minek következtében a téri tájékozódás képessége is jellemzően alacsonyabb színvonalú sok gyermeknél. A bal és jobb irányok, illetve a térbeli viszonyok pontos tudatosítása a tanulási folyamat elengedhetetlen előfeltétele, hiszen ez adja majd az alapját az olvasás-írás-számolási képességek kialakulásának, fejlődésének. A pontos térérzékelés természetesen nemcsak az iskolai képességek fejlődésének szempontjából fontos, hanem a mindennapi életben való eligazodás, a környezetben való biztonságos létezés alapvető feltétele.
A fejlesztés a testkép, testfogalom, testséma fejlesztésével indul, mely területekről előző írásomban szóltam.
A téri tájékozódás fejlesztésének 3 fő lépése:
- Fejlesztés saját testen és saját testből kiindulva
- Fejlesztés a térben tárgyakkal
- Téri irányok felismerése a síkban
A fejlesztés nagyon változatos formában valósulhat meg akár otthoni környezetben is a mindennapi tevékenységekkel összekötve vagy mozgásos játékokkal. Ehhez szeretnék néhány praktikus ötletet adni a teljesség igénye nélkül csak gondolatébresztőnek.
A testrészek tudatosítása történhet az I. részben felsorolt módokon. A jobb és bal irányok, oldalak megkülönböztetése már itt is fontos feladat: jobb kéz-bal kéz, jobb szem-bal szem, stb. A bal oldalt köthetjük a szívünkhöz, a gyermek bal kezét a szívére helyezve, annak dobogását megéreztetve tudatosíthatjuk, hogy a szív felőli oldal a bal. Könnyebbé tehetjük ezt, ha a bal kezére egy kis kék szalagot kötünk, a kézfejére egy pici matricát ragasztunk vagy egy kis figurát („tetkót”) rajzolunk, a kislányoknak karkötőt tehetünk a bal csuklójára, ha ez nem zavarja a gyermeket. Érdemes egyszerre csak egy oldalt (bal) tudatosítani, tehát ne azonnal bal és jobb oldalról beszéljünk. Az óvodában, iskolában a jobb kezet nagyon gyakran „bemutatkozós kéz”-ként emlegetik a tanítók, pedagógusok, ezért ezt az elnevezést is nyugodtan használhatjuk a jobb kéz esetében. Kedves dal, amit a gyerekek nagyon szoktak élvezni az Ugibugi dal, ennek számos változata megtalálható az interneten.
A térben történő tájékozódás első lépéseként a gyermek saját testéből kiindulva tudatosítjuk a téri irányokat.
Megkérjük, hogy a kezében tartott kis játékot vagy kedvenc tárgyát emelje a feje fölé, dugja a háta mögé, fogja a bal kezébe, fogja a jobb kezébe. Babzsákkal, plüssjátékkal is játszhatunk. Megkérjük, hogy a játékot vegye a bal vagy jobb kezébe, vagy fogja meg mindkét kézzel, és emelje a feje fölé, tegye a földre maga elé, a két lába közé. Játszhatunk mozgásos játékot akár verssel kísérve, megkérjük, hogy emelje fel a bal kezét, jobb kezét, bal lábát, jobb lábát, érintse meg a bal fülét stb. Ezután tárgyakat, játékokat helyezünk el a gyermek előtt, mögött, jobb és bal oldalán, a széke alatt, amin ül stb. Megkérdezhetjük tőle, mit lát jobb oldalon, bal oldalon, mi van előtte és mögötte stb.
Következő lépésben már nem a gyermek saját teste, hanem egy tárgy, pl. egy kisautó lesz a viszonyítópont, és azt kérjük, hogy a babzsákot tegye az autó mellé, az autó mögé, tartsa az autó fölé, stb. Amikor ezek a gyakorlatok már biztosan mennek, akkor bevonhatjuk a mindennapi tevékenységeinkbe, és megkérhetjük, hogy segítsen nekünk a szobája rendbe rakásában, eközben pedig irányíthatjuk a tevekénységet azzal, hogy megkérjük a plüss állatát tegye a polc jobb oldalára, a kis autóját a mesekönyve elé a polcra stb. Összetettebb utasításokat is adhatunk.
Mindig fontos figyelni, hogy mi az, amit a gyermek biztosan végre tud hajtani. Ha valamiben nagyon bizonytalan vagy sokat hibázik, akkor lépjünk vissza egy lépéssel oda, ahol még biztos volt a dolgában. Gyakoroljunk, és lépjünk újra arra a szintre, ahol a bizonytalanság mutatkozott. Csak akkor állítsuk a gyermeket összetettebb feladat elé, ha az adott szinten már biztosan teljesít.
A biztos térbeli tájékozódás után a síkbeli tájékozódás kialakítása és fejlesztése a következő lépés, hiszen az iskolában a gyermeknek képesnek kell lennie eligazodni a füzetben, a könyvben, pontosan ismernie kell az olvasás-írás megfelelő irányát, meg kell tudnia különböztetni például a b és d betűket, tehát látnia kell, hogy merre mutat a „b” betű „hasa” és merre a „d” betűé. Látnia kell, hogy mi a különbség a „b” és a „p” betű között, de a matematikában az írásbeli műveletek, például a szorzás elsajátításának is alapvető feltétele a pontos irányismeret.
A síkbeli tájékozódás fejlesztése történhet játékos, rajzos formában. Rajzolunk együtt egy szép képet, közben folyamatosan mondjuk a gyermeknek, mit hova rajzoljon. Megkérjük, hogy a lap közepére rajzoljon egy fát, a fa fölé rajzoljon egy napocskát, a jobb oldalára egy virágot, a bal oldalára egy kiscicát, és így haladunk tovább.
Az olvasás-írás elsajátításához nagyon fontos tudatosítani és rögzíteni a balról jobbra történő haladási irányt. Erre is számos játékos lehetőség áll a rendelkezésünkre, kirakhatunk szép sormintákat több sorba is, pl. egy piros korong, egy kék korong. Ezt a feladatot nehezíthetjük, ha három színnel dolgozunk, vagy ha az egy piros – két kék – egy piros – két kék változatot kérjük a gyermektől. Ezt játszhatjuk társasjáték figurákkal, színes kupakokkal vagy bármilyen olyan tárgyakkal, melyek a gyermek számára ismerősek. Figyeljünk a sorváltásra, hogy a következő sor is mindig a bal oldalról induljon.
Egyszerűen kivitelezhető feladat, ha egy asztalra 3-4 sorban apró tárgyakat helyezünk egymás mellé, melyeket a gyermek biztosan ismer, és megkérjük, hogy sorolja el, hogy mit lát az asztalon. Arra kell figyelnünk, hogy szigorúan balról jobbra történjen a haladás, egyetlen tárgy se maradjon ki, és a sorváltás is szabályos legyen. Ezt tulajdonképpen már maga az „olvasás”.
Ezen kívül nagycsoportos ovisok számára számos kedves feladatlap is rendelkezésre áll a síkbeli tájékozódás fejlesztésére. Erre mutatok két példát a télhez kapcsolódóan:


Felnőttként viszatekintve nem biztos, hogy emlékszünk arra, hogy tudatosan sajátítottuk volna el a fentiekben leírtakat. Ezen képességek nagy része valóban a cselekvéseink során, a cselekvésekbe ágyazottan történik fejlődésünk során. Azonban vannak olyan esetek, amikor valamilyen ok miatt akár a testtudat, akár a téri vagy síkbeli tájékozódás fejlődése során valamilyen szinten elmaradás mutatkozik. Ezekre már egészen kis korban fel lehet figyelni, és az időben megkezdett, célzott fejlesztések utján korrigálni annak érdekében, hogy a gyermeknél saját magához viszonyítva a legjobb eredményeket érhessük el.
Related Posts
Árnyékpedagógus…, de ki is ő valójában?
Az árnyékpedagógus klasszikus értelemben az integrációban tanuló sajátos...
Iskolaérettség kritériumai és az ezt megalapozó részképességek 1.
Az iskolaértettségnek számos kritériuma van, melyeknek teljesülniük kell,...
Iskolaérettség kritériumai és az ezt megalapozó részképességek 3.: Finommotorika és grafomotorika
Miért fontos? Az iskolaérettséget megalapozó képességeket bemutató...
Bankivatyúk és százrétű gyomor, lemezvastagság és a körív sugara… Tényleg szükség van minderre 11 évesen…?
Korábban írtam már arról, hogy mit gondolok a gyermekek 6 éves korban...