
Iskolaérettség kritériumai és az ezt megalapozó részképességek 3.: Finommotorika és grafomotorika
Miért fontos?
Az iskolaérettséget megalapozó képességeket bemutató sorozatom 1. és 2. részében a testtudatról és a térbeli és síkbeli tájékozódásról írtam. Ebben a részben a finommotorika és grafomotorika lesz a témánk.
Mindkettő fogalom ismerősnek tűnhet sokaknak, hiszen mindkét terület megfelelő fejlettségi szintje alapvető fontosságú az iskoláérettség szempontjából, illetve a két területen tapasztalható esetleges fejlődési elmaradások, késések később tanulási nehézségekhez is vezethetnek.
Gyakran találkozom azzal, hogy ezt a két területet szinte egyként, „összemosva”, csaknem szinonimaként tüntetik fel egyes források. Ez a megközelítés nem helyes, hiszen két, egymással ugyan szorosan összefüggő, mégis különálló területről beszélünk.
Egyszerűen fogalmazva a finommotorika megfelelő fejlettsége alapfeltétele a grafomotorika megfelelő fejlődésének.
Mit jelent a finommotorika?
A finommotorika a test kisebb, apróbb részeinek összehangolt, irányított, koordinált mozgását és mozgatását, ennek képességét jelenti. Tehát a finommotorika nemcsak a kézügyességre utal, ahogyan azt sok helyen olvashatjuk. Ide tartozik a kéz, láb, az ujjak, a szem, a száj mozgása és mozgatása, a felsorolt testrészek izmainak megfelelő működése és működtetése. Korábban már szóltam arról, mennyire fontos a mozgás a gyermek fejlődésében már kezdetektől fogva, erre visszautalva emelném ki, hogy a finommotorika fejlődése is szorosan összefügg a nagymozgások kialakulásával és összerendeződésével, fejlődésével, hiszen ez jelenti az alapját az egyensúly, az izmok, csontok fejlődésének is. A kisgyermeknek tehát a legkorábbi életkortól kezdve rendkívül fontos a korának megfelelő mozgás lehetőségének biztosítása. A finommotorika az alapja a későbbi írástanulásnak az iskolában, de a finommotoros ügyesség a mindennapi életben is elengedhetetlen. Enélkül nem tudjuk begombolnia a kabátunkat, felhúzni a cipzárunkat, megkötni a cipőnket, befűzni a tűt, és sorolhatnám tovább.
Fejlesztése
Fejlesztése otthoni körülmények között mindennapi, a háztartásban megtalálható vagy könnyen elérhető eszközökkel is kitűnően lehetséges. Példaként ötletadónak szeretnék egy-két tevékenységet felsorolni:
- kupakokat csavarhatunk fel-le
- homokba, lisztbe, porcukorba rajzolhatunk az ujjainkkal vagy akár a lábunkkal
- festhetünk ujjal
- gyurmázhatunk
- kéz- és lábujjakat mozgatjuk külön (pl. asztalon „zongorázunk”)
- rakosgathatunk, válogathatunk gombokat
- játszhatunk fűzős játékokkal, otthon is készíthetünk ilyet (pl. egy kartonlap szélét körbe kilyukasztjuk, és ezeken a lyukakon keresztül fonalat, cipőfűzőt fűzünk)
- fűzhetünk gyöngyöket
- apróbb tárgyakat, terméseket rendezhetünk sorba (kis kockák, kukoricaszemek, korongok….)
- téphetünk, gyűrhetünk papírfecniket
- papírtörlő gurigájára gumikat fűzhetünk (akár szín szerint válogatva)
- csipeszelhetünk
- játszhatunk legoval vagy más kockákkal
- mutogatós, mozgásos mondókákat is szívesen tanulnak a gyerekek, ezekre néhány példát itt is találhatnak: https://www.otthonifejlesztes.hu/mondokak/testreszek-gyakorlasa-mondokakkal
- a szem és szem körüli izmok mozgatására alkalmas játéktevékenység, ha megkérjük a gyermeket, hogy kövessen egy tárgyat a szemével vagy együtt végzünk szemtornát (felfelé nézünk, lefelé nézünk, jobbra-balra nézünk, átlósan jobbra fel – balra le nézünk és fordítva…), kacsintuk, hunyorgunk
- a száj körüli izmok mozgatására grimaszolhatunk tükör előtt, csücsöríthetünk, fütyülhetünk, lufit fújhatunk, szívószállal üdítőt, vizet ihatunk
A lehetőségek sora végtelen. A lényeg, hogy a gyermek élvezze a tevékenységet, olyan játékot találjunk ki, amiben örömét leli, és amiben sikerélményt talál. A ceruza, ecset és egyéb rajz- és íróeszközök használatát nem szabad erőltetni, hiszen, ha túl korán próbáljuk rávenni a gyereket, hogy rajzoljon, színezzen ceruzával vagy zsírkrétával, az kudarcélményhez vezethet, illetve a későbbiekben a grafomotoros képességek fejlődésének is gátat szabhat. A finommotorika fejlesztése már egészen korán, csecsemőkorban elkezdődhet, hiszen a csecsemő már a 2-3 hónapos korban elkezdi követni szemével a kézmozgásokat, 3-6 hónapos korában pedig már tárgyakat is megtart a kezében, érdeklődik ezek iránt.
A finommotorika fejlődésének elmaradását okozhatja és jelezheti (néhány példa):
- az életkornak megfelelő mozgások kialakulásának késése, elmaradása
- nagymozgás fejlődésének elmaradása
- egyensúly probléma
- gyakran elejt dolgokat
- gyakran elesik
- kisgyermek kerüli a kézügyességet igénylő tevékenységeket: nem szeret fűzni, nem szívesen illeszt össze kockákat, nem szeret gyurmázni, nem szívesen játszik apróbb dolgokkal (lego, golyók, gyöngyök)
- kisgyermek nem érdeklődik az íróeszközök iránt
- nem firkál
- nem tud célba dobni vagy rúgni
- nem tudja a cipőjét befűzni
- iskolába készülő gyermekek esetén már fontos a szabályos és nem görcsös ceruzafogás
Mit jelent a grafomotorika?
A grafomotorika a rajz- és íráskészséggel kapcsolatos mozgások összessége, tágabb értelemben pedig a finommozgás-koordinációt igénylő tevékenységek összessége.
A grafomotoros ügyetlenség vagy elmaradás azt jelenti, hogy:
- gyenge a gyermek finommozgás koordinációja,
- nem megfelelően összerendezettek a finommozgások, ennek következtében pedig
- nem rajzol szívesen,
- a rajz- és íróeszközt görcsösen fogja,
- nem megfelelő a ceruzafogása,
- iskolás korban az írástanulás nehezített,
- „csúnyán” ír, kusza az íráskép,
- az íráskép nem rendezett,
- a betűk formája szabálytalan,
- a vonalvezetés nem megfelelő,
- az írástempó lassú,
- a helyesírás hibás.
Mindezek miatt a tanulási folyamat nehezített, kudarcos, a gyermek a tanulási motivációját elveszíti, a társai megbélyegezhetik, perifériára szorulhat. Nagyon fontos a korai, illetve a lehető legkorábban megkezdett fejlesztés, megsegítés annak érdekében, hogy ezek a hátrányok mihamarabb kompenzálásra kerüljenek.
Fejlesztése
A fejlesztés során figyelünk a testtudat, testfogalom, testséma, a térbeli és síkbeli tájékozódás, a mozgás és a finommotorika eszköz nélküli fejlesztésére is. Ezen területek fejlesztési lehetőségeiről szóltam már korábban, további fontos és lehetséges tevékenységek:
- vonalkövetés kézzel, ujjakkal, eszközzel
- vízszintes, függőleges, hullámvonal, körvonal, hurokvonal rajzolása
- labirintus
- hiányzó vonalak pótlása
- ritmikus sorok írása
- a megfelelő ceruzafogás kialakítása
- a megfelelő nyomaték kialakítása (ne véssen, de az írás látható legyen)
- nagycsoportos korban már eszközt igénylő feladatlapokat is használhatunk, ha a finommotorika elérte az ehhez szükséges fejlettségi szintet.
Néhány példa grafomotorikát fejlesztő feladatlapra:




Az óvodások és kisiskolások egyéni fejlesztő foglalkozásain mindig helyet kap a finommotorika fejlesztése íróeszköz nélkül, ezeket a tevékenységeket a kisebb és nagyobb gyerekek is nagyon kedvelik. A finommotorikusan megfelelő fejlettségi szinten lévő gyermekek esetében pedig szükség esetén figyelmet fordítunk és hangsúlyt fektetünk a grafomotoros fejlesztésre is.
Szeretettel várom foglalkozásaimra az óvodás és kisiskolás korú gyermeket! A részletekről itt a honlapon és facebook oldalomon is tájékozódhat, illetve várom jelentkezésüket a verba.andrea@arnyektanar.hu e-mail címen és akár telefonon is.
Az első foglalkozás mindenki számára ingyenes.
Related Posts
Iskolaérettség kritériumai és az ezt megalapozó részképességek 4.: Gestalt látás
Az iskolaérettséget megalapozó képességek bemutatása során szóltam korábban...
GyógyPEDAGÓGUS, GYÓGYpedagógus vagy GYÓGYPEDAGÓGUS?
A gyógypedagógus tanít vagy gyógyít? Sokszor felteszik nekem a kérdést a...
„Rossz” (?) gyerekek az óvodában, iskolában
Mindannyian hallottunk már óvodában, iskolában „rosszalkodó” gyermekekről....
Iskolaérettség kritériumai és az ezt megalapozó részképességek 2.: térbeli és síkbeli tájékozódás
Miért fontos? Az iskolaérettséget megalapozó képességeket bemutató sorozatom...