6 évesen iskolába…
A jelenlegi törvényi rendelkezés értelmében, annak a gyermeknek, aki az adott év augusztus 31. napjáig betölti 6. életévét, meg kell kezdenie az iskolát a tanév első napján.
Az Nkt. 45. § (2) így rendelkezik:
„(2) A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, tankötelessé válik. A tankötelezettség teljesítése a tanév első tanítási napján kezdődik. A szülő kérelmére a felmentést engedélyező szerv döntése alapján a gyermek további egy nevelési évig óvodai nevelésben vehet részt. A szülő kérelmét az iskolakezdés évében január 15-éig nyújthatja be a felmentést engedélyező szervhez. Ha az eljárásban szakértőt kell meghallgatni, akkor csak szakértői bizottság rendelhető ki, és a függő hatályú döntésben nem kell rendelkezni a kérelmezett jog gyakorlásáról. Ha a szakértői bizottság a szülői kérelem benyújtására nyitva álló határidő előtt a gyermek további egy nevelési évig óvodai nevelésben történő részvételét javasolja, a szülői kérelem benyújtására nincs szükség.”
Az „engedélyező szerv” az Oktatási Hivatal. A következő, azaz a 2021/2022. tanév vonatkozásában a kérelmeket 2021. január 1. napjától 2021. január 15. napjáig lehet majd benyújtani.
Ez azt jelenti, hogy míg eddig a gyermeket legjobban ismerő szülő és a vele foglalkozó óvodapedagógusok, óvodában dolgozó fejlesztő pedagógusok, gyógypedagógusok együtt dönthettek arról, hogy szüksége van-e a gyermeknek még egy évre az óvodában, ezután az Oktatási Hivatal fogja ezt eldönteni papírok alapján anélkül, hogy a gyermeket valójában ismerné. Ezzel pedig pont azok kompetenciáját vonják kétségbe, akik a legjobban ismerik a gyermeket! Megkérdőjelezik a szülői kompetenciát csakúgy, mint az óvodákban dolgozó szakemberek szakmai hozzáértését.
Természetesen bízunk abban, hogy a benyújtott kérelmekben felsorolt érveket valóban figyelembe veszik majd a döntéshozók a Hivatalban.
Nekem két gyermekem van, 11 és 16 évesek. Annak idején a hatályos protokollnak megfelelően felmérték őket az óvoda utolsó évében, mely felmérésen mindketten iskolaérettnek bizonyultak. A tesztek és mérőszámok alapján…
De a számok mögött rejlik egy fontos tényező, mégpedig a személyiség, az individuum, vagyis a GYEREK! A legfontosabb!
Bár a kisfiam januári, a kislányom pedig márciusi születésű, egyikük sem ment el iskolába az adott tanévben, és ezt a döntésemet a mai napig sem bánom! Azért nem, mert hiába voltak intellektuálisan felkészültek, még kicsi gyerekek voltak, akiket nem tudtam elképzelni napi 5-6 órában az iskolapadban ülni, figyelni, koncentrálni, mert személyiségükből fakadóan a játék, a játéktevékenységen keresztüli tapasztalatszerzés és tanulás náluk akkor még nagyobb hangsúlyt kapott.
Az idő engem igazolt, de természetesen nem állítom azt, hogy ez minden gyermek esetében így lenne helyes! Amikor a szülő dönt, mindent mérlegel. Senki nem ismeri a gyermeket jobban, mint ő! A teljes képhez természetesen figyelembe kell venni az óvodapedagógus(ok) véleményét is, hiszen ők egy teljesen más nézőpontból, más szemszögből értékelik a gyermeket. Mindezek alapján érezheti úgy a szülő, hogy jobb, ha elkezdik az iskolát, mert a gyermek már esetleg unatkozik az óvodában, nem tudják már megfelelően lefoglalni, a plusz eltöltött egy éve már nem jelentene fejlődést számára sem intellektuális, sem pedig érzelmi-szociális téren. Ebben az esetben természetesen indokolt az iskolakezdés!
Az én meglátásom szerint erről azonban nem papírok és írott vélemények alapján a Hivatalnak kellene döntenie, hanem ahogyan eddig is, a gyermeket legjobban ismerő szülőnek és a vele foglalkozó pedagógusnak!
A sajátos nevelési igényű gyermekek esetében pedig még inkább hangsúlyos ez a probléma!
Az iskolakezdés alapfeltétele az iskolaérettség. Ez a fogalom nyilvánvalóan sokaknak ismert, hiszen nap mint nap találkozunk vele. Valóban nagyon fontos, hogy „elég okos és ügyes-e” a gyermek, tudja-e, melyik a jobb és bal keze, helyesen fogja-e a ceruzát, meg tudja-e kötni a cipőfűzőjét…, ahogyan az is, hogy lélekben, érzelmileg készen-e áll erre az óriási kihívásra.
Related Posts
6 évesen iskolába…
A jelenlegi törvényi rendelkezés értelmében, annak a gyermeknek, aki az...
Bankivatyúk és százrétű gyomor, lemezvastagság és a körív sugara… Tényleg szükség van minderre 11 évesen…?
Korábban írtam már arról, hogy mit gondolok a gyermekek 6 éves korban...
A Szülő mint kompetens partner
Gyógypedagógusként számos szülői csoportnak tagja vagyok a közösségi...
Iskolaérettség kritériumai és az ezt megalapozó részképességek 2.: térbeli és síkbeli tájékozódás
Miért fontos? Az iskolaérettséget megalapozó képességeket bemutató sorozatom...